Sommeren er nær - reisetipsene er her!
Sommerferien er her, og vi står ovenfor tidens reisesommer. Vi gir deg nyttige tips til hva du bør tenke på før du reiser, samt en kort oversikt over hva som dekkes med AIG G+ reiseforsikring om et uhell skulle skje.
Covid kan fortsatt skape trøbbel
Vi lever som om Covid ikke lenger er til stede her i Norge. Faktum er at det fortsatt er mye smitte, både i Europa og resten av verden. Husk derfor å sjekke «Reiseklar» - Utenriksdepartementets app for reiseinformasjon, reiseråd og reisetilgjengelighet. Sjekk også ut Re-open EU , hvor du finner offisiell informasjon fra EU rundt reise og helsetiltak i EU- og Schengen-land.
Forsikringen din er gyldig som vanlig og dekker dine medisinske utgifter dersom du skulle være uheldig å bli smittet av covid på reise. Om uhellet skulle være ute kan vår alarmsentral kontaktes 24/7 på tlf. +45 38 48 92 50.
Pass og nasjonalt ID-kort
Avbestilling som følge av du ikke har gyldig pass eller nasjonalt ID-kort er dessverre ikke dekket. Du er selv ansvarlig for å sjekke om det kreves pass eller eksempelvis nasjonalt ID-kort med reiserett i det landet du reiser til.
Forsinkelser på internasjonale flyplasser
Det har i den siste tiden vært store forsinkelser på internasjonale flyplasser i Europa. Forsinkelsene er ventet å vare hele sommeren, og vi anbefaler derfor alle å være ute i god tid når du skal ut å reise, spesielt ved mellomlanding og gjennomreise på ulike internasjonale flyplasser.
Husk at du vil ha ulike rettigheter dersom din reise blir kansellert eller forsinket. Forsikringen har kun dekning for forsinkelser og kanselleringer som skyldes vær eller tekniske/mekaniske problemer, dette må bekreftes av flyselskapet. Dersom årsaken til kanselleringen er andre årsaker vil du måtte henvende deg til flyselskapet for refusjon eller ombooking av din billett, da det er dine forbrukerrettigheter som vil tre inn. Dette kan du lese mer om på: https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/.
Kansellering grunnet streik
Merk at dersom ditt fly er kansellert grunnet streik er dette ikke dekket av reiseforsikringen. Vi anbefaler at du kontakter ditt flyselskap eller reisebyrå for å avklare hva du har krav på i form av alternativ reise eller økonomisk kompensasjon.
Proof of insurance
Enkelte land og flyselskap krever at du har Proof of Insurance for å komme inn i landet, eller for å få lov til å bli med på flyet. Vær ute i god tid, og sjekk om du trenger dette til ditt reisemål. Ta kontakt med oss i AIG, dersom du har behov for Proof of insurance.
AIG Travel Assistance App
Når uhellet er ute så er det viktig å ha polisenummer, informasjon om hvilket forsikringsselskap du er dekket via og kontaktinformasjon lett tilgjengelig til oss.
Med AIG Travel Assistance App får du tilgang til flere nyttige verktøy som kan benyttes både før, under og etter en reise med reiseforsikring fra AIG. Appen kan lastes ned gratis både fra App Store eller Google Play
Husk at dersom det skulle oppstå en hendelse på din reise, så har skadekontoret åpent 24/7 og kan nås på tlf +47 22 22 20 80.
Vi ønsker alle våre samarbeidspartnere og kunder en riktig god sommer!
* For fullstendig dekningsoversikt for din bedrift, se selskapets forsikringsbevis og vilkår.